Udgifter der afholdes med det formål at bevare eller tilknytte forretningsforbindelser kaldes repræsentationsudgifter. Det er vigtigt for en virksomhed at foretage en korrekt afgrænsning af udgifter til repræsentation, udgifter i forhold til reklame- og salgsomkostninger samt personaleudgifter, idet der er stor forskel på den skatte- og momsmæssige behandling af udgifter til repræsentation i forhold til andre driftsudgifter.
Udgifter til repræsentation er lang væsentligst:
- Restaurations- og cafébesøg
- Drikkevarer og måltider
- Gaver til forretningsforbindelser
- Afholdelse af mærkedage (jubilæer, runde fødselsdage mm.)
- Deltagelse på forretningsrejser
- Anden underholdning / fornøjelser
Herunder fremgår forskellene i de moms- og skattemæssige behandlinger af udgifter:
Vær opmærksom på, at prisen på gaver/reklameartikler ikke må overstige DKK 100 ekskl. moms hvis hele udgiften skal kunne fratrækkes skattemæssigt. På gaven/reklameartiklen skal der være påført navn, så det tydeligt fremgår, hvem der er giver. hvis ikke disse betingelser er opfyldt, vil der i stedet være tale om repræsentationsudgift med begrænset fradragsret (25 %).
Dokumentation
Fradrag for repræsentationsudgifter forudsætter normalt, at bilaget indeholder:
- datering
- oplysninger om hvilke ydelser det vedrører
- oplysninger om hvilken anledning udgifterne afholdes i (restaurantionsbilag)
- navne på deltagerne (restaurantionsbilag)
- kvittering af udsteder
- oplysninger om, hvem kvittering er udstedt til
Såfremt dokumentationskravene er overholdt, kan SKAT normalt ikke udfordre størrelsen af de dokumenterede udgifter – men kan nægte fradrag, hvis udgifterne ikke anses for at være en erhvervsmæssig driftsudgift. Herunder kan SKAT skønne over fradragets størrelse, hvis ikke dokumentationskravene er opfyldt.
Vi kan hjælpe
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din virksomhed håndterer eller dokumenterer repræsentationsomkostninger korrekt, er du meget velkommen til at kontakte os.